Встъпително слово на председателя д-р Юлиян Петров пред делегатите и гостите на XI -та Конференция на Синдикат „Образование“

Уважаеми Министър Пенов и представители на държавната власт в Република България,

Уважаема г-жо Фандъкова и представители на Столична община,

Уважаеми  Президент Манолов,

Скъпи гости и социални партньори от КНСБ, работодателските и неправителствени организации,

Братя и сестри, делегати,

 За мен е чест да открия XI национална отчетно-изборна конференция  на Синдикат „Образование към КТ „Подкрепа“, с поглед в бъдещето и с резонанс от миналото.

Образованието е полет към бъдещето, и, както е казал Робърт Хътчинс,

 то не е да преобразява, развлича или прави специалисти, то освобождава мисълта и хоризонтите  и  ни учи да мислим правилно…, ако може.

 И сякаш това важи до огромна степен и за синдикализма.

А Дали синдикат е това, което ни сдружава и прави силни,

дали синдикат е това което ни прави по-вярващи, по-можещи

и по-добри…

Аз съм сигурен, че хората заедно могат да се борят, да променят,

да градят,

да отстояват

 и да бъдем непобедими, когато сме обединени от добра кауза,

защото синдикализмът е образование, култура и гражданска просвета.

Затова, с тази вяра и с Божията помощ,

 ние всички сме тук:

С „Подкрепа в бъдещето!“

А в наши дни Синдикат Образование се утвърди и доказа като най-голямата и значима организация в рамките на Конфедерация „Подкрепа“,

като стожер на българските просветни работници, като лидер в граденето на национални образователни политики и

като стопер на фиктивните политики, доказани в многобройните анкети и проучвания,

които синдиката имплементира през последните години.

ИС на Синдикат „Образование“ през отчетния мандат се е стремял да бъде максимално близо до синдикалните членове, до синдикалните ръководства и до регионалните структури на учителския синдикат.

Заедно извървяхме пътя през пандемията от Covid 19, като  българските учители бяха едни от малкото, които не спряха и за миг своята работа, дистанционно в името на деца и ученици.

Българските учители и директори извършиха подвиг, преминавайки буквално за три дена в електронна организация,

 за да може образованието да продължи,

с бруталните усилия и безсънни нощи в подготовка на образователни платформи и дигитални ресурси.

Пандемията ни убеди в огромните възможности на on-line обучението, ускори усвояването на образователните платформи, въвеждането на електронните дневници, електронната администрация и ни сдружи с огромните възможности на облачните технологии.

Дигиталните технологии ни показаха, че са важна неизбежна част от бъдещето.

Но ако, скъпи приятели, се опитаме да преведем Шекспир на китайски с Google преводач, то ще получим представа какво би представлявало образование без учители.

Не може да съществува образование без човека – учител,

 възпитател, 

медиатор,

педагог,

артист,

музикант,

художник,

приятел,

 и още много други нюанси…

А безспорно професията учител е професията на бъдещето.

Дистанционното обучение обаче натовари до максимум учителите и допринесе за огромното прегаряне в професията на учителя, което и преди си беше рекордно за ЕС.

По инициатива на Синдикат „Образование“ и с помощта на КТ „Подкрепа“ се ситуира нова „Национална програма за профилактика и рехабилитация на педагогически специалисти“.

Борбата за втора категория труд и защитни и компенсаторни механизми за българския учител ще бъде приоритет в дейността на синдиката.

Важно за пандемичния период беше и отстояването от нас на всички допълнителни плащания за учители и служители, които бяха по националния КТД.

Заради специфичните условия на работа бяха подписани

 Колективни трудови договора и 5 анекса към КТД:

КТД – 08.06.2020

КТД – 17.08.2020

КТД – 06.12.2022

Анекс от 29.07.2020 към КТД от 17.08.2020

Анекс от 07.12.2020 към КТД от 17.08.2020

Анекс от 11.11.2021 към КТД от 17.08.2020

Анекс от 31.03.2022 към КТД от 17.08.2020

Анекс от 20.07.2022 към КТД от 17.08.2020

 И нека кажем – традиция и гордост е, че само в бранш Образование от 31 години имаме непрекъснати Колективни Трудови Договори, като първият е подписан само от Учителски синдикат “Подкрепа“ и МОН, след което се присъединяват и останали партньори.

Тук е мястото да добавим, че и във всеки регион съществува общински колективен договор, който е надградил националния, но и създал усещане за добра социална хармония. Адмирации за регионалните синдикални лидери и за социалния мир в градовете ни.

Синдикализацията в системата на образованието е над 90% от всички работещи, което я прави най-висока от всички професии и предпоставка за стойностен и резултатен национален социален диалог,

също така и издигане на рейтинга, статута и статуса на българските учители.

А контрапунктът е висока средна възраст,

липса на мъже-учители и

отсъствие на млади учители от системата.

През изминалите четири години учителската заплата осезателно се увеличи, достигна до 125% над СБРЗ, а сега с новия бюджет очакваме и поддържане на достигнатото ниво, но и припомням, че стачната готовност е в пълна сила до подписване на очаквания анекс за увеличение на РЗ.

Но нивата на учителските заплати далеч не са панацея в привличането и задържане на учители.

За да имаме най-добрите учители трябва:

  • Да върнем общественото доверие към учителя,
  • Да му осигурим прилежащата му автономност в методите и инструментите,
  • Да го опазим от интервенциите на родителите и техните организации,
  • Да научим институциите да партнират на учители и директори,
  • Да научим министри, депутати, общинари и институционари да престанат да флиртуват с родители,
  • Да запазим учителя от бърнаут и изградим Резилианс към професията,
  • Да го спасим от неучителските дейности и инициативи,
  • Да му спестим безмерната бумащина, за да го върнем на деца и ученици.
  • Трябва да скъсаме окончателно с административно – командната визия на образователната система, трябва да хвърлим оковите на диктатурата на документа в нашата просвета, за да изгрее иновацията, творчеството и автономията на учителския труд –  ако искаме да има промяна.

Политиката за привличане и задържане на учители е основен общ,

неосъществен засега приоритет на Министерство на образованието  и Синдикат „Образование“.

И за да бъде близо до учителите, синдикатът проведе и участва в:

  • 20 НСС,
  • 24 ИС,
  • 38 Конференции,
  • ОСТС – 31 /20 виртуални/,
  • Фокус – приемни – 45,
  • Квалификационни и синдикални обучения  – 146,
  • Академии за образователни  лидери – 13,

Приоритет в работата беше и публичността на синдиката, като ние бяхме търсени за всеки образователен дебат, за всяка важна образователна политика, за съжаление и за всяка жълта новина свързана с училище, учители и ученици.

  • Публикации в електронни медии – 2500,
  • Медийни участия – 250
  • десетки хиляди участия в социалните мрежи
  • Атрактивен уебсайт и активна Фейсбук страница.

Синдикат „Образование“ увеличи своята численост с близо 2000 члена след последното преброяване, като понастоящем има 35 регионални синдикати „Образование“ и близо 1300 синдикални секции.  

През тези години Синдикат „Образование“ израсна и зае своето важно място в обществения живот на страната, утвърждавайки мисията Учител. Със своите действия и постоянство в отстояването успяхме да направим тази мисия национална, припозната от държавата и нейните институции, от българското общество и медиите.

И сякаш успяхме да върнем

 вярата в учителя,

вярата в ценностите,

вярата в добродетелите

или поне започнахме да ги повтаряме обилно.

Защото:   „Когато хората не вярват в нищо, те са готови да повярват на всичко.“ – Франсоа-Рене дьо Шатобриан.

Едно е сигурно, че българското общество вярва,  очаква и  често заповядва учителят да се пребори с всички дефицити на съвременната действителност, но дали е готово да му отстъпи лидерството в борбата.

 „Възпитанието на човека започва 7 години преди раждането на дядо му – българска мъдрост“

Защото България стана място:

с липса на семейно възпитание,

с огромна инфлация на ценности,

с криза на национални каузи.

Станахме общество, което бързо се обединява в различията.

Станахме общество с брутален дефицит на идеали и национални доктрини.

А дефицитите в образование и възпитание са генератор на конспиративни и ултра  националистически теории.

И не е вярно, че българските ученици са лишени от функционална грамотност, истината е, че българското общество ги лиши от духовна грамотност.

И всичко това е поради липса на умения да живеем цивилизовано в общности и организации,

да бъдем толерантни

и зачитаме различието на другия.

„Този, който обвинява другите, има да извърви дълъг път, този, който обвинява себе си, е изминал половината път, този, който не обвинява никого, вече е пристигнал.“

китайска поговорка.

Но нека позволим на учителя да възпитава,

нека му дадем инструментите,

нека променим Закона и наредбите,

нека родителят подпише договор с училището за училищния правилник,

нека върнем оценката за дисциплина, за да имаме шанс да заприличаме на гражданско общество.

Каква е мисията на Образованието?

Обичаме да дефинираме визията на образованието като инкубатор за добри професионалисти,

 със способности и компетенции,

да се реализират на пазара на труда,

но очевидно пропускаме, че то – образованието, трябва да формира най-вече добри хора,

с ценности,

с духовности

и с любов към ближния…

Защото Педагогиката е стара книга, Библията е по стара, но по отношение на добротата, по отношение на смирението са в хармония…

Понякога, за да летиш,

е нужно първо да сведеш глава… 

Тук искам да благодаря на учителите, служителите и всички, които вярват в „Подкрепа“ и слогана на учителския синдикат:

„Поискай и бори се в този свят…“

От химна на Синдикат „Образование“, който ни изпяха тези мили, красиви и ангелогласни момичета от „Средногорски звън“.

Изпълнителния съвет на Синдикат „Образование“ е бил винаги акуратен в изпълнението на устава на КТ „Подкрепа“ и устава на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, изпълнявал е всички административни задължения и процедури спрямо синдикалните членове, синдикалните секции и регионалните организации и КТ „Подкрепа“.

ИС на Синдикат „Образование“ е правил ежегодни финансови отчети пред НСС и под контрола на Финансова къща „КОНСТАНТ – М“ е с абсолютно изрядни финансови приходни и разходни операции, с изискуемите от закона документи.

Синдикат „Образование“ продължи своето активно участие във форумите на Интернационала по образование, най – голямата световна синдикална организация с 32 милиона члена и 401 учителски синдиката, както и неговия регион Източна Европа – ETUCE.

Участвахме и във форумите на EZA и Образователната платформа на европейския работнически център.

Искам да благодаря на всичките 35 регионални структури и техните лидери и ръководства,

на всичките над 1200 секции и техните председатели,

на всичките десетки хиляди наши членове и симпатизанти, с които изграждаме новото, защото Образованието трябва да предшества динамиката на обществото.

„Тайната на промяната е да съсредоточите цялата си енергия

не върху борбата със старото, а за изграждането на новото.“  Сократ

Искам да благодаря на КТ „Подкрепа“ и лично на президента – инж. Манолов за това, че сме винаги заедно…

Благодаря на министъра на образованието, проф. Сашо Пенов, за отличното партньорство и за хармоничното отношение към учителите…

Благодаря на кмета на София и бивш министър на образованието, Йорданка Фандъкова, за всичките решения, действия и отношение към столичното и национално образование.

Благодаря на колегите от синдикати и организации, за успешното и ползотворно партньорство

За отличните професионални постижения на хилядите прекрасни български учители Синдикат „Образование“ организира много конкурси, най-яркият от които е „Стоян Михайловски“ за „Особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело“, конкурси за ученици, номинации към заслужили към просветата дейци.

Завършвайки, искам да кажа нещо оптимистично… едва ли ще ми е лесно…

Много предизвикателства ни чакат, много промени ще направим,

ще спираме много безумия на политици, на комерсиалисти и свръхамбициозни администратори…

и  Михайловски добре го е казал:

„Добре е да се продънва язът от време на време. Иначе водата се въвонява!“

Но аз съм щастлив, че всички ние знаем отлично синдикалната и човешка азбука, азбуката на добротата и любовта /това е добрата новина/,

а коя буква ще изберем, това зависи само и единствено от нас…

              „Всичко в живота трябва да е премиера, защото иначе е скучно.“ Теодоси Спасов

, а Музиката е усещане за истина…

но за импровизацията в музиката…за импровизацията  са нужни добри музиканти,

 а аз съм убеден, че всички ние тук сме отлични професионалисти,

 за да продължим профсъюзния оркестър чрез борби, чрез кампании, чрез стачки и интензивен диалог,

за още повече успехи на синдикалната и просветна сцена.

Нека обединим България, чрез Образование!

Нека бъдем…

Заедно с полет в Бъдещето!

Откривам XI национална отчетно – изборна конференция на Синдикат „Образование“ и нека Бог  е с нас!