Синдикат Образование и българските учители подредиха
приоритетите на днешния ден и разбираемо на първо място поставяме
постигане на по-добро качество на българското образование и пътища за
неговото постигане.
За промяната на учебните програми се говори от десетилетие, но
ефективната промяна не се случва. Промяна, която да освободи
програмите от обема информация, която с годините слизаше все по-
надолу във всеки клас.
Но само промяната на програмите, дори и тя да бъде ефективна,
няма да помогне, ако в училищната институция не се възстанови
възпитателния процес, традиционен за българската образователна
история, но изгубен за последните 35 години. Без възпитание,
дисциплина, училищен правилник, мотивационни инструменти, насочени
към родители и оценка на дисциплината за ученици, то всички промени в
програмите и методите на преподаване и възпитаване са обречени.
В този дебат някак се прокрадва идеята на МОН за задължителна
матура по математика. Тази идея няма никакви привърженици между
учители, родители и общество, доказано в национално представително
изследване в обществото и евентуалното нейно реализиране ще бъде
провалена политика.
Условията на труд на българските учители, трудността и
прегарянето в учителската професия, липсата на компенсаторни
механизми високата пенсионна възраст, поставят тази политика като
една от водещите за страната. Това кореспондира с рекордно високата
за ЕС средна възраст на учителите в България и огромно текучество у
младите учители, дръзнали да започнат в образователната сфера.
Тук Синдикат „Образование“ предлага на МОН да разшири
Националната програма за профилактика и рехабилитация на
педагогическите специалисти и да се приеме стратегически план за
въвеждане на компенсаторни инструменти за учители, през следващите
години.
Важен приоритет за образователната система е нейното
финансиране, което се бори да докаже своя приоритет между
обещанията на политическите партии и трудната финансова реалност в
образователните институции.
В момента се структурира държавен бюджет и частта за
образование трябва да бъде 5%, както социалните партньори са
предложили на Правителството на Република България.
Капиталовите разходи са непроменени отдавна, а ремонтните
разходи на стотици образователни институции са безкрайно трудни или
невъзможни със сегашния бюджет.
Учителските заплати е договорено да бъдат увеличени, за да
достигнат 125% от СБРЗ за страната, за което са необходими 500
милиона и българските учители очакват тези средства в готовност за
протести, ако това не се случи.
Предложението на Синдикат „Образование“ е да се регламентира в
закона за предучилищното образование заплата за учителите в размер
на 160% от СБРЗ за страната.
По повод на въвеждането от някои регионални управления на
образованието на ОРЕС /дистанционно обучение/, при наличие на висок
процент заболели, Синдикатът изказва следното становище:
Синдикатът смята, че ефективността на ОРЕС по време на грипна
епидемия и висок % отсъстващи ученици и болни учители е неефективно
и непрофесионално.
Синдикатът предлага институциите да се възползват от договорените в
чл. 39, т.6 от КТД по смисъла на чл. 105 от ЗПУО и чл. 156а от КТ, 5 дена.
СО „Подкрепа“ ще предложи на МОН да увеличи междусрочната
ваканция с два или четири дена, в интерес на опазване здравето на
ученици и учители.
Синдикат „Образование“ ще предложи ситуирането на нова национална
образователна програма „ИИ за образованието“ в която
образователните институции да кандидатстват за финансиране на
инструменти, решения и платформи, свързани с използване на изкуствен
интелект в полза на учениците, учителите и ръководните екипи, което ще
повиши рейтинга на българското образование.