Предложения на Синдикат „Образование“ към политическите партии във връзка с приоритетния за бъдещото правителство отрасъл „Образование“
Националният консенсус относно приоритет „образование“ е историческа традиция и стои в основата на съвременна България. От отношението към този приоритет пък зависи политическият рейтинг на всяка политическа партия, която влиза във властта да работи за България. Затова заявяването и доказването на тази приоритет е своеобразен тест за истинската ценностна система на всеки политик и политическа сила.
Само ако заложим на образованието, можем да живеем в добро и проспериращо общество с развита икономика.
Приоритетът на образователната система се определя с важните национални образователни политики:
Национална образователна политика за приоритетно финансиране на образователната система като постигане на средства за образование на минимум 6% от БВП /препоръчани от ЕС/, заложени в ЗПУО и потвърдени в Закона за държавния бюджет. Въпреки увеличението на учителските заплати, образователните институции страдат от хронични финансови дефицити и решения на парче няма да извадят образованието от заразата „недофинансиране“. Проблемът с недостатъчното финансиране се катализира и от несъвършеното разпределение на финансовите средства към образователните институции.
Практиката досега показва, че ако образованието не е приоритет, то се финансира на остатъчен принцип – колкото остане след като се разпредели към всички останали. Това доведе до хронично недофинансиране за няколко десетилетия на системата, изоставане на учителските заплати, демотивация, понижена склонност за включване в педагогическо образование и педагогическа професия и в крайна сметка – до влошени образователни резултати. Липсата на достатъчно средства е причина и за немодернизираната материална база, липсата на физкултурни салони, увеличения брой училища на двусменен режим, липсата на достатъчно детски градини и училища в големите градове, недоброто качество на храната.
По икономически анализ на КТ „Подкрепа“ инфлацията до този момент за 2021г. е 14,8%. Инфлацията води до повече приходи в бюджета, но за учителите, училищата и детските градини тя води да допълнителни разходи и обедняване. В този смисъл първа стъпка за 2022 година е да се компенсира инфлацията. Ако сегашното правителство не направи това, то ще е първото от над 7 години, което ще е намалило реално доходите на учителите, вместо да ги е увеличило.
В ЗПУО е регламентирано, че средствата за образование не могат да бъдат намалявани. В бюджет 2022 трябва да се увеличат достигнатите 4,5 % средства за образование от БВП до поне 4,8 % от БВП. Увеличението на единните разходни стандарти трябва да е с 25%, в т.ч. увеличение на работните заплати на педагогическите специалисти с не по- малко от 15% и увеличение на средствата за издръжка с не по- малко от 10%.
Увеличението на средствата за образование не само трябва да компенсира инфлацията, но и да позволи надграждане на вече постигнатото в сектора и разрешаване на по-голяма част от проблемите. Последните години се увеличиха средствата за образование и се финансираха нови политики, но са налице още много предизвикателства и потребности пред системата. 2022 година не трябва да е пропусната година за разрешаването им. Не можем да си позволим да пропуснем още една година.
Конкретно предлагаме с бюджета за 2022 година да се планират средства за:
Всички тези важни политики не могат да реализират бюджетна подкрепа, без образованието да е приоритет и без да е налице ръст на средствата за образование като процент от БВП.
26.10.2021 г. д-р Юлиян Петров
гр. София председател на СО „Подкрепа“