След матурите, а сега накъде?

Синдикат „Образование“ е за разбиване на полярния модел в образователната система.

Синдикат „Образование“ подкрепя анализа на МОН за проведени матури и НВО и хипотезите на министър Вълчев за деполяризация на училищното образование в България. Този анализ, според Синдикат „Образование“, е продължение на анализа за ниските резултати в европейските изпитни формати PISA. 

Образователната система в България е фокусирана към два предмета, които доминират в изпити и матури. А последните са приоритизирани имагинерно като КПП-та към по-хубави и мечтани средни или висши училища. Разбира се това статукво генерира и разцвет на частните уроци. Това се задълбочава с годините, макар и да говорим за желание да обърнем тази философия. 

Трябва да направим няколко малки неща, но решителни и с обществено одобрение. 

Трябва да увеличим значението на така наречените общообразователни предмети, природните науки, изкуствата, като не се препъваме в STEMинерцията, която сякаш ни е обзела. Защото, ако дигитализацията е мост, то изкуството е цяла ценностна система. 

Нека най-после разбием митовете, че в България се учи най малко като размер учебно време и като обем учебен материал, защото категорично не е така. Нека българските ученици да имат малко повече ваканции, като гарантираме зимната. Нека преосмислим обема на новите знания за сметка на практическите занимания. Това гарантирано ще увеличи резултатите от НВО и матури, но и ще даде на учениците повече време за проектно и практическо мислене и ще ги сближи с формата на европейските и световни изпитни платформи. 

По отношение на рейтинга на основни и средни училища, които пък мотивират огромен брой родители към частни уроци, Синдикат „Образование“ смята, че МОН също трябва да помогне в рекламата на добрите училища. И всички заедно да изградим усещането, че няма лоши училища, че родителските активи, обществени съвети и настоятелства ще партнират и ще градят рейтинги на образователни институции. Засега не виждаме такава активност от родителските организации, а по-скоро желание за контрол. 

Синдикатът смята, че редовният учебен процес в присъствена форма е единствената алтернатива за началото на учебната година от 15 септември и на този етап нямаме никакво право да обсъждаме други хипотези.

Д-р Юлиян Петров